Wandelroutes

Wandelen vanaf ’t Schöpke
Dat kan! Er zijn een tweetal mooie routes welke je de gelegenheid bieden om een stop bij ons te maken. Bekijk beide routes hieronder of download het PDF bestand.

ROUTE 1 – #286 – 10,3KM

Bron: www.wandelgidszuidlimburg.com
Routenummer: 286
Aantal kilometer: 10,3km
Startadres: Café Zaal ’t Schöpke, Nagelbeek 4, Schinnen (Parkeerplaats tegenover)

Korte informatie:
Deze wandeling met hellingen gaat langs de Geleenbeek naar het Stammenderbos waar u een steile helling op moet. De terugweg gaat langs diepe groeves en door prachtige holle wegen. Neem zelf proviand mee, na 1,5 uur lopen staat de enige zitbank.

ROUTE

1. Met uw gezicht naar het café gaat u R het spoor over en meteen aan de kruising RD door de Veeweg. Negeer zijwegen en volg de weg tot de brug over de Geleenbeek. Meteen voorbij de brug L door het klaphek en volg het voetpad langs de beek. U passeert nog een klaphek en kort daarna de veldweg rechts negeren. Aan de kruising met links kasteel Terborgh RD het voetpad volgen. Het voetpad raakt even de asfaltweg maar u blijft op het voetpad met links mooi uitzicht op het Geleenbeekdal. Aan het einde komt u aan de asfaltweg met aan de overkant twee bospaden.

2. Neem hier het meest rechtse pad dat steil omhoog loopt door het bos. Blijf links van de diepte aan de rechterkant lopen totdat u boven aan de heuvel rechts bij de rand van een diepe kuil komt. Hier L. Negeer zijpaden rechts en volg het bospad door het Stammenderbos, rechts ziet u de bosrand. Aan een duidelijke kruising, met schuin links een hol pad omlaag RD. Na enige tijd vlak voor een greppel buigt u links omlaag en wat verder naar beneden loopt u rechts van een afgeknapte en omgevallen boom. Na deze boom meteen schuin L en u volgt de diepere greppel die u voor u ziet liggen aan de linker kant. (De greppel is dus rechts van u). Aan het einde R het trapje af en in de greppel meteen L. U kruist een hol pad en loopt even omhoog tot een hoger gelegen bospad.

3. Voor u ziet u het retraitrehuis, hier L. Links van u loopt dus het holle pad parrallel aan het bospad. Volg het pad omlaag en beneden aan de T-splitsing voor een houten schuur R. Kort daarna aan de 3-sprong L over de asfaltweg. U steekt weer de Geleenbeek over en volg geruime tijd de rustige asfaltweg tot aan de spoorlijn. Steek het spoor over en meteen R via de brug de snelweg over. Meteen voorbij de brug L het voetpad in. Dit wordt een geasfalteerd pad dat daarna naar rechts buigt, weg van de snelweg. Aan de 3-sprong RD over de asfaltweg.

4. Aan de T-splitsing even L en na 20m R door de Heggerweg langs enkele woonhuizen. Aan de 3-sprong RD de veldweg in. Na 100m aan de Y-splitsing R (blauw). Weer na 100m R het holle pad in. Volg geruime tijd dit prachtige holle pad tot aan de schuine T-splitsing, hier L door de brede holle weg. Volg nu geruime tijd de veldweg langs de diepe groeve rechts van u. Voorbij de groeve aan de 3-sprong met een bord “verboden voor motorvoertuigen” L (blauw). Negeer een zijpad links.

5. Aan het einde R over de asfaltweg. Aan de kruising met een boom L, aan de linkerzijde ziet u een diepe groeve. De weg loopt omlaag en wordt hol. Aan de kruising RD. Volg de mooie holle weg omlaag en negeer een veldweg scherp links. U komt aan de 3-sprong met Mariabeeld en ja…. eindelijk een zitbank waar u kunt pauzeren. Hier L het holle bospad in. Ook dit is weer een schitterend hol pad! (Aan het eind kunt u even links over het heuveltje naar de groeve gaan kijken). Hier buigt u mee naar rechts tussen de akkers door.

6. Aan de T-splitsing R over de smalle asfaltweg. Na een tijdje wordt de weg hol en waar de weg naar rechts buigt, L de veldweg in. Hier krijgt u een mooi uitzicht op het dorpje Hegge en in de verte het Stammenderbos. U komt weer in de bebouwde kom van Schinnen. Steek de verkeersweg over en ga R. Tegenover huisnr. 43 neemt u schuin L het weggetje omlaag onder de snelweg door. Volg het weggetje langs het spoor en aan het eind R terug naar het café waar u nog iets kunt eten of drinken. Er is ook een achterterras.

Download de route in PDF

ROUTE 2 – #302 – 6KM

Bron: www.wandelgidszuidlimburg.com
Routenummer: 302
Aantal kilometer: 6km
Verwachte wandelduur: 75min

Korte informatie:
Tijdens deze gemakkelijke en vlakke wandeling hoeft u slechst 1 heuvel op van de Krekelberg.  Hier wandelt u door prachtige natuur en door het bos. Dan maakt u een rondje om de Mulderplas heen waar het heerlijk wandelen is.  Bij de Mulderplas staan zitbanken, neem wat oud brood mee voor de eenden.

ROUTE

1. Met uw gezicht naar het café gaat u R het spoor over en meteen aan de kruising RD door de Veeweg.  Negeer zijwegen en volg de weg tot de brug over de Geleenbeek.  Meteen voorbij de brug R via het klaphek het voetpad in langs de beek. Het pad buigt naar links en aan de 3-sprong voor wat platte woonhuizen R.  Aan de Y-splitsing met links de tennishal R.  Via een klaphek komt u bij de vijver, hier L over het fietspad.  Aan de 3-sprong R, u loopt dus links van de vijver.  Steek de verkeersweg over en ga L over het trottoir.

2. Meteen voorbij huisnr. 26 R het voetpad in. U komt bij een beklinkerde weg voor de kerk, hier R omhoog (paars).  Boven RD het trottoir volgen.  Loop langs het kerkhof het dorp uit, voor u ziet u de Krekelberg.  Tegenover huisnr. 7 L het graspad omhoog (paars).  Hier heeft u links prachtig uitzicht op de kerk.  Bij een 3-sprong met rechts een trap RD over het smalle pad (paars).  Aan de T-splitsing R het brede graspad omhoog (paars/oranje).  Aan de 3-sprong met zitbank L omhoog het bos in (paars/oranje).

3. Blijf het bospad RD omhoog volgen en op het hoogste punt van de Krekelberg komt u uit het bos.  Volg het graspad omlaag en beneden aan een 3-sprong R door een ijzeren doorgang.  Volg het mooie holle pad helemaal omlaag tot aan de asfaltweg, hier L.  Na 50m R de parkeerplaats op voor de Mulderplas. Neem R het voetpad om de vijver.  Aan de 3-sprong L (oranje).  U passeert een zitbank en 10m verder aan de 3-sprong L het bos in.  Het pad kronkelt zich langs de vijver met mooie doorkijkjes.

4. Aan de 3-sprong L.  Bij de 3-sprong met zitbank L vlak langs de vijver (paars).  Aan de T-splitsing R langs de vijver.  Aan de T-splitsing L over het geasfalteerde voetpad.  Aan de 3-sprong R iets omhoog.  U komt op een kleine parkeerplaats.  Hier R en volg het smalle voetpad, evenwijdig aan het fietspad.  Negeer een zijpad rechts en blijf het fietspad volgen.  Waar het fietspad naar rechts buigt, RD het voetpad in dat naar links buigt (paars).  Buig mee naar rechts de brug over van de Geleenbeek en volg het voetpad.

5. Aan de T-splitsing R en volg geruime tijd dit lange rechte pad. Steek de verkeersweg over en ga RD de smalle asfaltweg in (paars).  Negeer een zijweg links en aan het eind bij de 3-sprong met rechts een fietspad RD over de asfaltweg.  Waar deze Vonderstraat naar links buigt RD het bospaadje omhoog (paars).  Aan het eind loopt u omlaag en u komt weer aan de Veeweg.  Hier L en volg de weg tot het spoor.  Loop het spoor over terug naar het café waar u nog iets kunt eten of drinken.

Download de route in PDF

Voor meer info en meer routes zie: